Hatékony problémamegoldás 7+1 pontban, hogy véletlenül se legyél panaszkodós

Mindenkinek szüksége van arra, hogy időnként kibeszélje magát. Ezt még nem kell összetéveszteni a panaszkodással. Egyáltalán miért panaszkodik valaki és mikor válik panaszkodássá a dolog? Kerüld el! Ezúttal ehhez adok tippeket!

Emberre válogatja, hogy kinek mennyi igénye van arra, hogy kibeszélje magát. Van, aki folyamatosan napi szinten reflektál élete kisebb nagyobb eseményeiről, míg másoknak egyáltalán nincs erre késztetése. Egy bizonyos szintig ez teljesen normális emberi tulajdonság, hiszen társas lények vagyunk, és szükségünk van a közösségre, arra hogy ha kell meghallgassanak.

Panaszkodássá akkor válik a dolog, amikor már egyszerűen túl sokszor beszélsz ugyanarról a témáról, ismétled önmagad, és közben nem keresed a megoldást.

Miért jó ez valójában?

Valójában pont ezért ismételgeti valaki folyamatosan a saját, vagy mások problémáját, mert még nem akarja, vagy nem tudja megoldani. A téma nem kell, hogy a saját személyes magánügyed legyen, lehet “külsős” dolog is, pl. politika, egészség, mások egészsége, anyagi helyzete, nehéz emberek, rossz munkakörülmények, mások párkapcsolatai, családtagok dolgai stb.

A tárgytól függetlenül a panaszkodó egyben pozícionálja is magát, hiszen a mondanivalójának van egy olyan kicsengése, hogy “lám-lám nem mennek jól a dolgok”. Mindez egy negatív társadalmi, vagy családi elvárás miatt is történhet. Például a magyarokról tudjuk, hogy kifejezetten panaszkodóak más országokhoz képest, de a családi minta is ugyanígy befolyásolhatja ez a viselkedést. 

Az ilyen személy azt sugallja magáról, hogy ő problémás, és nem bír el többet, és mások se tegyenek rá nagyobb felelősséget, feladatokat és elvárásokat. Egyfajta hárító mechanizmus is lehet.

A panaszkodó személy – általában nem tudatosan – magával, de főképp a környezetével szemben érzelmi koldulás, amit végez.

A panaszkodás ellenszere a megoldás.

A megoldással viszont foglalkozni kell, ehhez adok pár tippet, milyen folyamaton érdemes végig menni:

  1. Figyeld magad! – Egyszerűen vedd észre ha panaszkodsz. Legyél kritikus magaddal és lásd meg mennyire ragadsz meg egy helyzetben, mióta ismétled ugyanazt. Nyugodtan kérdezd pl. a barátaidat is erről, olyat, akiben megbízol.
  2. Azonosítsd a problémát! – Amikor valami nagyon nyomaszt fontos, hogy magadnak is fogalmazd meg, miről van szó. Mondd ki, vagy le is írhatod pl. “Nagyon elegem van az elnyomásból, amiben élek.”
  3. Pontosítsd a helyzetet! – Különböztesd meg miről van szó valójában. Lehet egy adott dolog még nem megoldott, de az is lehet, hogy már egy rossz szokás van mögötte. Nem mindegy melyik esetről van szó, másképp kell kezelni.
  4. Vedd vissza az irányítást! – Tudatosítsd magadban, hogy az események nem feltétlenül tőled függetlenek. Vállald a felelősséget, egyébként hogy nézel szembe vele
  5. Keresd a megoldásokat! 
    1. Vedd sorba mit kéne tenned, hogy a probléma megoldódjon. Ha nincs ötleted, akkor gondold át másoknak mit mondanál te magad, mit tegyenek egy ilyen helyzetben.
    2. Vedd számításba, hogy több megoldási lehetőség is lehet. Semmiképp ne csak egyet írj le, azzal korlátok közé szorítod magad, ami blokkolhat is egyben.
  6. Merj dönteni! Ez azt jelenti, hogy egy adott időn belül egyszerűen választanod kell, melyik megoldás irányába indulsz. Legalábbis, ha változást szeretnél elindítani.
  7. Cselekedj! Ez nagyon fontos, mert egyébként fennáll a veszélye annak, hogy apátiába süllyedsz, és akkor továbbra is csak a panaszkodás marad. Tervezd meg mit kell csinálnod, ha kell lépésről lépésre bontsd le, akár napi szinten, mit kell aznap tenned.

+ 1 

Merj segítséget kérni! Keresd olyan emberek társaságát, akik már voltak hasonló cipőben és tudakold meg, hogy ők hogyan oldottak meg hasonló helyzetet. Ne olyanokra hallgass, akinek gőze sincs mit élsz meg éppen. 

A munkám során azt tapasztalom, hogy a legtöbben akkor kezdenek el a megoldás útjára lépni, amikor már “nagyon szorít a cipő”. Ez persze mindenkinek mást jelent, van akinek nagyon komoly jelzések, betegségek kellenek ahhoz, hogy foglalkozzon egy kérdéssel. Nem kötelező ezt megvárni, figyelj a jelekre és ha lehet, ne halogasd el a dolgokat. A jó hír, hogy ebbe is bele lehet jönni:  ahogy egyre tudatosabbá válsz, úgy veszed egyre könnyebben az életed kihívásait.

Amennyiben elakadsz és már abban sem vagy biztos, hogy mi a problémád, és miről van szó valójában, vagy a megoldási lehetőségeket sem látod, akkor bátran kérj külső segítséget is. Lehetőleg olyan szakembertől, aki segít neked felderíteni a problémádat és a megoldási folyamatokat is támogatja ha kell.

Tetszett a cikk, kipróbálod a tanácsokat?

Maradjunk kapcsolatban, így nem maradsz le az újdonságokról.  Iratkozz fel hírlevelemre ittés rendszeresen tájékoztatni foglak hasonló anyagokról.

Kapcsolódó cikk:

Ismerd fel, ha egy profi panaszkodóval állsz szemben

 

PREV

Ismerd fel, hogy ha egy profi panaszkodóval állsz szemben!

NEXT

Mikor jön végre a megoldás és miért tart ennyi ideig?