A veszteséget meg kell gyászolni

A halál és a veszteség témája még mindig tabutémának számít. Nem szívesen hallunk, vagy beszélünk róla, de valójában semmilyen negatív történésről, érzelemről, vagy épp a betegségekről sem. Sokkal inkább nagy erőkkel igyekszünk megfelelni annak a külső elvárásnak, hogy minden szuper legyen. Ez nem is meglepő, mivel manapság a kötelező boldogság korát éljük.

Napjainkban szinte elvárás az állandó mosoly.

Viszont annak, aki teljes életet akar élni, helyet kell engednie az árnyéknak is: a boldogság mellett a bánatnak, fájdalomnak, az egészség mellett a betegségnek, az élet mellett a halálnak is.  Akit-amit elveszítünk, azt meg is kell gyászolni.

A gyászt sokan csak a halállal kapcsolatban szokták említeni, de a gyász mint folyamat az életünk több területén is megjelenhet.

Nem csak egy hozzánk közel álló személy elvesztése válthatja ki, hanem valamilyen értékkel vagy meghatározó erővel bíró személy életünkből való kikerülése is, de akár lehet kedvenc kisállat, vagy tárgy is lehet ilyen. Amikor valaki párkapcsolatot, élethelyzetet, munkahelyet, társadalmi rangot stb. vált, akkor is gyászfolyamat megy végbe. Persze csak akkor, ha hagyjuk megélni az érzéseket.

Milyen fő szakaszai vannak a gyásznak?

  1. Tagadás: a történés mintha nem lett volna, hárító mechanizmusok működnek.
  2. Harag: okok és hibás keresése, jó lenne valakit számon kérni a történtekért.
  3. Alkudozás: mit adnánk érte, hogy visszakapjuk, aki/ami elveszett
  4. Depresszió: mivel az düh és az alkudozás nem vezet eredményre beindul a bánat és a szomorúság. Ekkor tudatosul kit, mit veszítettünk.
  5. Elfogadás: elindul a lelki sebek gyógyulása vagyis a veszteség tényének elfogadása. Az élet megy tovább.

Hogy mindez mennyi idő lesz, nem tudni előre, mert mindenkinek más-más ideig tarthat a gyász folyamata. Sokat hallani ilyenkor azt is, hogy majd idővel jobb lesz. Ez elméletileg így van, de gyakorlatilag nem feltétlenül.

Az idő önmagában semmit sem old meg.

A fenti pontokon keresztül kell menni, nem szabad elnyomni egyik részt sem. Vannak, akik évekig, évtizedekig megrekednek a gyászfolyamatok bármelyik fázisában. Ezt fontos felismerni és ha nem sikerül túllépni az egyes szakaszokon, akkor érdemes szakszerű segítséget kérni a feldolgozáshoz.

PREV

A kötelező boldogság hazugsága

NEXT

Kütyümentes december- Kihívás